فلورالاستومرهای Viton در سال 1957 برای رفع نیاز صنعت هوافضا به الاستومرهای آب بندی فشار بالا معرفی شدند. از آن زمان، استفاده از فلورالاستومرهای Viton به سرعت در بسیاری از صنایع دیگر، به ویژه صنایع خودروسازی، مایعات، برق، لوازم خانگی و لوازم خانگی و صنایع شیمیایی گسترش یافته است. برای بیش از 40 سال، Viton خود را در محیط هایی با مواد شیمیایی خورنده و دمای بالا ثابت کرده است.

فلوئوروالاستومرها در استانداردهای ASTM با نام FKM (برند Wyton) و در استاندارد ISO به FPM معروف هستند.

نام های تجاری Viton: Viton®، Fluorel®، Technoflon®، Dai-El

نام های رایج: Viton، Fluoroelastomer، Fluorocarbon، CFM، FKM، European، FPM.

نام شیمیایی: Vinylidene Fluorine Hexoxide

رنگ های ویتون: مشکی، سفید، سبز، زرد، قهوه ای، قرمز، نارنجی

 

 مزیت وایتون
پایداری حرارتی استثنایی
زمان کار بالای 200 درجه سانتیگراد
در برابر اسیدها، سوخت ها، روغن ها و چربی های معدنی و گیاهی، هیدروکربن های آلیفاتیک، معطر و کلردار، مایعات بسیار قابل اشتعال (HFD) و بسیاری از حلال های آلی و مواد شیمیایی بسیار مقاوم است.مقاومت عالی در برابر خوردگی و ازن.
نفوذپذیری گاز کم به معنای فشار کم است
مقاومت در برابر درجه حرارت عالی
پایداری شیمیایی بالا
مقاومت عالی در رسانه های غیر قطبی

 


 

محدودیت های وایتون
مایع و کتون اسکایدرول (MEK و استون)
آمین و آمونیاک بی آب.
اترها و استرها با وزن مولکولی کم، اسیدهای هیدروترمال یا کلروسولفونیک و اسیدهای آلی با وزن مولکولی کم (اسیدهای فرم و اسید).
حلال های قطبی، حلال های آلی با وزن مولکولی کم و مایعات ترمز مبتنی بر گلیکول
FKM Viton عموماً برای کاربردهایی که در معرض آب داغ، بخار، حلال‌های قطبی، اترها و استرها با وزن مولکولی کم، مایعات ترمز مبتنی بر گلیکول، یا اسیدهای هیدروفلوئوریک و کلروسولفونیک داغ هستند توصیه نمی‌شود.
 

محدوده حرارتی
محدوده دمایی ارائه شده فقط برای سرویس هوای خشک تقریبی است و نباید برای تعیین مشخصات طراحی یا دمای مصرف نهایی استفاده شود. محدوده دمای واقعی ویتون برای استفاده نهایی تا حدی به نوع، پیکربندی سخت افزار و نیروهای اعمال شده بستگی دارد. رسانه تماس به راندمان انتقال حرارت و فشار و عوامل دیگر بستگی دارد.سطوح محصول موجود
 

 خانواده الاستومرهای وایتون شامل تترافلوئورواتیلن (TFE)، وینیلیدین فلوئور (VDF) و هگزاکسی فلوراید (HFP)، هگزاکسی فلوراید (VFP و VF2) و وینیلیدین فلوئور (VDF یا VF2) است.

1- سوخت و سوخت کلاس A (دی پلیمر VF2/HFP) موتورها و وسایل نقلیه هواپیما. مقدار اسمی فلوئور پلیمری: 66%.

2. کلاس B (تری پلیمر (VF2 / HFP / TFE)) در تاسیسات و کارخانه های تولید مواد شیمیایی، آب بندی و روانکاری در تاسیسات نیروگاهی، محتوای فلوئور پلیمر اسمی: 68%.

Tier 3 F (Tripolymer VF2/HFP/TFE) سوخت موتور اکسیژن دار، اسید معدنی آبی غلیظ، آب، بخار. مقدار اسمی فلوئور پلیمری: 70%.

4- محیط شیمیایی درجه ویژه مانند GLT، GBLT، GFLT و Viton Extreme (TFE Propylene & Ethylene TFE/PMVE Polypropylene)، مهرهای ویژه، اکتشاف روغن و خودرو


کاربرد محصول
 فلوروکربن Viton FKM باید در هواپیماها، خودروها و سایر تجهیزات مکانیکی که به مقاومت در برابر دماهای بالا و سیالات زیاد نیاز دارند در نظر گرفته شود.Viton FKM/FPM در برابر روغن‌ها و گریس‌های معدنی، آلیفاتیک، معطر و همچنین برخی هیدروکربن‌های کلردار، بنزین، سوخت دیزل، روغن‌های سیلیکونی و گریس‌ها مقاوم است. مناسب برای کاربردهای خلاء بالا بسیاری از ترکیبات فلوئوروکربن دارای بالاترین نرخ انقباض قالب هستند و قالب محصولات فلوروکربنی به طور کلی با قالب نیتریل متفاوت است.

فرآیند شیمیایی و پالایش روغن: این محصول برای آب بندی مکانیکی آب بندی ها، اجزای وایتون در آب بندی های مکانیکی، پمپ ها، راکتورها، میکسرها، محفظه های تراکم، شیرها، متر و سایر تجهیزات استفاده می شود. معمولاً در صندلی ها، روکش های نخ، دیافراگم ها و واشرها استفاده می شود.
ابزارهای تجزیه و تحلیل و فرآیند: جداکننده ها، دیافراگم ها، اتصالات استوانه ای، حلقه ها، واشرها و غیره.
تولید نیمه هادی
غذا و دارو
هوانوردی و هوافضا.