گسکت چیست؟
گسکت در فرهنگ لغت فارسی به معنای درز و آستر است. در واژه نامه اصطلاحات فنی، واشر به صورت زیر تعریف می شود:

واشر یک مهر و موم مکانیکی است که برای قرار گرفتن در فضای بین دو جسم تحت فشار هوا یا آب (اتصالات فلنجی) طراحی شده است تا از نشت مایع از لایه ای که بین وجه های فلنج قرار گرفته است جلوگیری کند. به آن مهر می گویند. واشرها معمولاً با برش مواد ورقه ای مانند مقوا، لاستیک، سیلیکون، فلز، نمد، فایبرگلاس یا واشرهای پلیمری پلاستیکی تولید می شوند و در برخی موارد واشرها شامل مواد آزبست هستند.


انواع گسکت
واشرها بر حسب فلزی یا غیرفلزی بودن آنها طبقه بندی می شوند:

فلزی
نیمه متالیک
فلزی نیست
واشر فلزی و نیمه فلزی
واشر مارپیچ
این نوع واشر دارای یک لایه از فولاد ضد زنگ و یک لایه پرکننده آزبست یا تفلون یا گرافیت است که به طور محکم دور یک بخش V شکل پیچیده شده است. (بخش V شکل باعث می شود این واشرها فشار بیشتری را تحمل کنند) ضخامت این نوع واشر برای همه سایزها و گریدها یکسان است.این پدها از فلز سیم و مواد پرکننده نرم تشکیل شده است. هنگامی که بین دو فلنج فشار داده می شود، شکل این واشرها به شدت بر مهر و موم تأثیر می گذارد. این نوع آسترها می توانند یک حلقه داخلی یا یک حلقه بیرونی داشته باشند، حلقه داخلی خوردگی فلنج را کاهش می دهد و از اجزای آب بندی محافظت می کند، در حالی که حلقه بیرونی برای نگه داشتن آستر در جای خود استفاده می شود. معمولاً جنس رینگ ها همین بوده و ضخامت آنها حداکثر 3.5 میلی متر است. انعطاف پذیری و مقاومت واشرهای مارپیچ از عواملی است که این واشر را به گزینه ای مناسب برای استفاده در کاربردهای مختلف تبدیل می کند.

این نوع پوشش روی فلنج های ساده و فلنج های برجسته و فلنج های زبانه ای و شیاری استفاده می شود.

این نوع واشر در بسیاری از صنایع مانند پالایشگاه های نفت، کارخانه های مختلف فرآوری شیمیایی، نیروگاه ها و صنایع هوایی کاربرد فراوانی دارد.

واشرهای مارپیچ از 1.2 اینچ تا 60 اینچ در دسترس هستند.


ویژگی های گسکت مارپیچ
به دلیل استفاده از چندین حلقه متوالی نوار فلزی که دور یک نوار وسط (پرکننده) پیچیده شده اند، واشرهای مارپیچی خاصیت آب بندی بسیار خوبی دارند.واشر مارپیچ با انتخاب متریال مناسب برای نوار فلزی و پرکننده، تمامی کاربردهای صنعتی تا فشار 200 بار و محدوده دمایی 200- تا 1000 درجه و در تمامی محیط های شیمیایی را پوشش می دهد.
بسته به شرایط نصب واشر (دما، فشار و غیره)، نوار فلزی از فولاد ضد زنگ (استنلس استیل 304، 316، 321)، مس، نیکل یا تیتانیوم انتخاب می شود. نوار پرکننده نیز بسته به نیاز می تواند از گرافیت، تفلون، سرامیک یا مواد نسوز انتخاب شود.
واشرهای مارپیچ به دلیل انعطاف پذیری خوب در برابر لرزش، شوک حرارتی و شوک فشاری بسیار مقاوم هستند.
سهولت در نصب یکی از ویژگی های متمایز واشر مارپیچ است. از آنجایی که در هنگام مونتاژ این واشرها از چسب استفاده نمی شود، تعویض و تعویض واشرهای مارپیچ بسیار آسان است. واشرهای اسپیرال هیچ اثر مخربی روی سطوح فلنج ندارند.


انواع گسکت هواکش مارپیچ بر اساس رینگ داخلی و خارجی

واشر مارپیچ بدون قاب
واشر مارپیچ هواکش با حلقه داخلی
واشر هواکش مارپیچ با حلقه بیرونی
واشر هواکش مارپیچ با حلقه داخلی و خارجی
واشر مفصل حلقه
این نوع واشرها بر اساس استانداردهای API 6A و ASME B16 هستند.20 بر اساس استانداردهای API 6A، ASME B16.5 و MSS SP44 (Ring Type Joint: RTJ) برای اتصال فلنج ها ساخته و استفاده می شود. بسته به فرآیند، جنس آنها معمولاً فولاد ضد زنگ 304 یا 316 یا فولاد نرم است. و دارای قسمت محفظه ای (بیضی) یا 8 ضلعی (هشت ضلعی) می باشد.

توانایی تحمل فشار و دمای بالا را دارند و در محیط های دارای عوامل خورنده استفاده می شوند. همیشه توصیه می شود که سختی واشر رینگ کمتر از سختی فلنج های مورد استفاده باشد.


گسکت با روکش فلزی
این نوع لایه از آزبست، تفلون یا گرافیت ساخته شده است که زیر آن با یک صفحه فلزی پوشانده شده است. ضخامت این نوع لایه برای همه سایزها و طبقات 4.5 میلی متر + 0.25 میلی متر و قطر خارجی آن برای تمام طبقات با اندازه مشخص یکسان است.

این واشرها را می توان به صورت یک تکه یا با اسپیسرهای جوشی تولید کرد. سطح مقطع کلاهک صاف یا مواج است.

این نوع پوشش در فلنج های برجسته، فلنج های زبانه ای و شیاری و مبدل های حرارتی استفاده می شود.