فروسیلیس چیست!
سیلیسیم دومین عنصر فراوان در پوسته زمین پس از اکسیژن است و بیشتر در طبیعت به شکل کوارتز یافت می شود. امروزه سیلیکون در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد، اما یکی از آلیاژهای پرکاربرد آن «Frosilis» است.

فروسیلیس مخلوطی از آهن و سیلیکون است که از حرارت دادن، احیاء و ذوب سنگ آهن و سیلیس (کوارتز) با کربن، عمدتاً در کوره‌های قوس الکتریکی تولید می‌شود. نسبت ترکیب آن عمدتاً از 10 تا 90 درصد سیلیکون و بقیه آهن است. در عین حال عناصر ناخالصی مانند منگنز، فسفر، گوگرد و آلومینیوم به میزان کمتر از 0.5 درصد در فروسیلیکون وجود دارد. کربن به عنوان یک ناخالصی (ناخواسته) و همچنین به عنوان عنصر سوم در انواع فروسیلیت ها وجود دارد.

فروسیلیس چگونه ایجاد می شود؟
فروسیلیس مخلوطی از آهن و سیلیکون است که از حرارت دادن، احیاء و ذوب سنگ آهن و سیلیس (کوارتز) با کربن، عمدتاً در کوره‌های قوس الکتریکی تولید می‌شود. نسبت ترکیب آن عمدتاً از 10 تا 90 درصد سیلیکون و بقیه آهن است. در عین حال عناصر ناخالصی مانند منگنز، فسفر، گوگرد و آلومینیوم به میزان کمتر از 0.5 درصد در فروسیلیکون وجود دارد.کربن به عنوان یک ناخالصی (ناخواسته) و همچنین به عنوان عنصر سوم در انواع فروسیلیت ها وجود دارد.

فوروزیلیس چگونه ایجاد می شود؟
واکنش های کربوترمال اساس تشکیل فروسیلیس را تشکیل می دهند. و بر اساس واکنش های احیا کننده مواد از جمله؛. با افزودن برق به همراه دی اکسید سیلیکون (سنگ کوارتز) و اکسید آهن و فعال کردن مواد موجود در آن. کربن در دمای مورد نیاز فعال می شود و "Frosilis" تولید می شود.


در این فرآیند، مواد خام مانند سیلیس دانه بندی شده و پوسته های اکسید و مواد فعال کننده مانند زغال سنگ، کک و زغال سنگ از طریق انبارهای روزانه از طریق سیستم انتقال مواد وارد کوره ذوب می شوند. این بار در طی فرآیند الکترو متالورژی از طریق الکترودهایی با جریان حدود 120 کیلو آمپر و دمای حدود 2500 درجه مجددا فعال و حل می شود.

 
عملیات فروسیلیس و ذوب
عملیات ذوب در کارخانه (صنایع آلیاژی اشتهارد) به طور متوسط ​​هر دو ساعت یکبار انجام می شود و فرو سیلیس آزاد شده در بسترهای مخصوص منجمد و با سنگ شکن کوچک سرد می شود و به صورت فله یا کیسه های بزرگ با دانه بندی های مختلف به فروش می رسد. .کاربران Ferosilis چه کسانی هستند؟
بزرگترین مصرف کنندگان فروسیلیکات در کشور کارخانه های فولاد هستند که تقریباً 38000 تن فروسیلیکات کل مصرفی در سال را به خود اختصاص می دهند. کارخانه های ریخته گری (مثلاً شرکت «ریخته گری پولادیر») نیز مصرف کننده این ماده هستند که با احتساب مصرف ذوب های فولاد، کل مصرف جمهوری به حدود 50 میلیون تن می رسد.

فروسیلیس و توسعه ارزشمند
نیاز صنعت جمهوری به فروآلیاژها از جمله فروسیلیس قبل از تأسیس بنگاه داخلی کاملاً از طریق واردات تأمین می شد. اما امروزه با احداث کارخانه های فروآلیاژ و گسترش صنعت فروآلیاژ در کشور، امکان صادرات فروآلیاژ و در عین حال تامین بخشی از نیاز داخلی فروسیلیس فراهم شده است.
اهمیت ویژه فروسیلیکات در صنعت
فروسیلیس یکی از افزودنی های مورد استفاده در صنایع مختلف به ویژه در صنایع متالورژی است و از این نظر اهمیت زیادی دارد. نحوه استفاده از این ماده در صنعت عمدتاً به نسبت آهن و سیلیکون موجود در آن و همچنین ناخالصی های معمول بستگی دارد.


• در زمینه متالورژی، فروسیلیس به عنوان عنصر ذوب، اکسید کننده و اکسید کننده
• و سیلیکون تقریبا خالص می تواند به عنوان نیمه هادی و یکسو کننده در صنعت الکترونیک استفاده شود.علاوه بر این، مشتقات ترکیبی سیلیکون رزین های سیلیکونی، لعاب، لاستیک و غیره است. در به دست آوردن استفاده می شود.

چرا به فروسیلیس نیاز داریم؟
 تقاضای اصلی و اولیه ما برای فروسیلیس در صنایع ریخته گری و فولادسازی به شرح زیر است:
1- دی اکسیدان: فروسیلیس به عنوان یک دی اکسیدان در صنایع تولید فولاد کاربرد فراوانی دارد.


2- هسته ساز: به دلیل وجود سیلیکون زیاد در گرافیت، از فروسیلیس به عنوان هسته در تولید آهن خاکستری استفاده می شود.


3- عنصر آلیاژی: سیلیکون یکی از عناصر آلیاژی مهم در آهن و آلیاژهای غیرآهنی است، فروسیلیس برای افزودن سیلیکون به چدن یا فولاد آلیاژی استفاده می شود.


4- تولید فولادهای نسوز


5- عامل فعال در تولید فروآلیاژهای دیگر:

  هنگامی که فروسیلیس در ریخته گری فولاد استفاده می شود، استحکام، سختی، انعطاف پذیری و توانایی مغناطیسی آن افزایش می یابد. همچنین می توان با افزودن فروسیلیس به آلیاژ از تشکیل کاربیدهای ناخواسته جلوگیری کرد.


6- صنایع شیمیایی
البته امروزه کاربردهای اصلی فروسیلیس در ایران، اکسید زدایی فولاد در بوته های فولادی و فولادهای آلیاژی به عنوان عنصر آلیاژی در ریخته گری های آهن خاکستری است.Frusilis و جوانه زنی
سیلیکون یک عنصر بسیار گرافیتیزه کننده است. بنابراین تشکیل گرافیت در چدن های مختلف به وجود سیلیکون به عنوان عنصر ذوب و گرافیت ریز، آغشته شدن سیلیکون (به شکل فروسیلیس) در مراحل نهایی ذوب و قبل از بارگذاری بستگی دارد.


توانایی جوانه زنی سیلیس به میزان سیلیسیم یا آمیزان موجود در آن بستگی دارد. از طرفی اگر از سیلیکون خالص برای این منظور استفاده شود، احتمال ذوب نشدن کامل آن وجود دارد و برای این منظور اغلب از آهن و آلیاژهای سیلیکون با نسبت مخلوط 70 تا 90 درصد سیلیکون استفاده می شود. . در تمام چدن های گرافیتی مصرف سیلیکون به عنوان عنصر اصلی حدود 0.6-1% است و این نسبت با 75% فروسیلیس در حدود 1-1.5% است، یعنی مقدار آن 10-15 در هر تن گرافیت است. چدن کیلوگرم فروسیلیس مورد نیاز است.


علاوه بر این، سیلیکون 2SiCa به عنوان یک عامل هسته‌زا به شکل سیلیکون کلسید استفاده می‌شود که وجود کلسیم به عنوان عاملی برای حذف گوگرد و افزایش آزادسازی اکسیژن در نظر گرفته می‌شود.به یاد فروسیلیس...
تولید فروسیلیس فرآیندی پیوسته و پیچیده است که به پارامترهای متعددی بستگی دارد و این پارامترها مانند حلقه هایی از یک زنجیره هستند که برای تولید محصول مورد نظر به هم متصل می شوند. مهمترین پارامترهای فروسیلیس عبارتند از:
1 تجهیزات تولیدی، کمکی و آزمایشگاهی مناسب
2) مواد خام شارژ با کیفیت بالا (کیفیت بالا، خاکستر کم، واکنش پذیری خوب و مقاومت مکانیکی بالا)
3) کنترل کیفیت مواد اولیه و هزینه ها و محصولات تولیدی
4) نیروی کار واجد شرایط و آموزش دیده
5) کنترل صحیح کوره قوس الکتریکی در فرآیند تولید فروسیلیس
هر یک از پارامترهای فوق تأثیر خاص خود را بر فرآیند تولید فروسیلیکون دارند و هر یک به نوبه خود می توانند منشا یکی از مشکلات کمی یا کیفی تولید باشند. .